onsdag 26 mars 2008

deadline -eller avslutet eller delslutet


Min uppgift var att gestalta MOTSTÅND.Motstånd kan ha många betydelser.
När jag diskuterade med familj och vänner kom elektriska motstånd upp.
Fysikaliskt motstånd, en stor massa gör mer motstånd än en liten massa.
Tag bilar till ex. en liten bil (gammal hundkoja) gör mindre motstånd än en sk SUV
( surburban utility vehichle 4 Wdr tror jag), vilket innebär att SUV:en kräver
mycket mer bensin för att framföras än den lilla bilen.

Det första motståndet jag mötte var i mitt eget inre.
Jag kanske kunde illustrera motstånd, någon som höll emot en dörr eller
någon som rullade en kula över en liten backe.
Allt som jag kunde tänka mig som en färdig produkt dissades omgående av min handledare som försökte föra mig ut i okänt område, som en stalker.
Under mina funderingar om motstånd kom jag fram till, för att gestalta motstånd med och genom ett estetiskt uttryck ville jag hitta en tänkbar
utgångspunkt och det blev - det skapande rummet.
När jag hade formulerat för mig själv hur motstånd kan gestaltas kunde
jag se en mängder av olika motstånd.
Jag upplever att jag verkligen har lyckats gå över nån gräns genom handledningen och de samtal vi då har haft gemensamt i gruppen. I början på projektet kände jag mig långt ifrån en kreativ insats men nu upplever jag att det fungerar. Det har varit mycket givande för min del och just nu känner jag verkligen för att vilja fortsätta med att göra bilder och att jobba med mina bilder. Det har jag inte känt på länge, vilket känts svårt.
I övermorgon ska vi visa vårt arbete som varat sedan 21 jan jag har kanske inte så mycket att redovisa men jag känner att jag har fått ut så mycket mer av denna gestaltning än de objekt jag skapat. Mitt motstånd som jag gestaltat handlar om hur vi beter oss mot varandra trots att varje person med fungernade kropp och psyke inom sig känner att det är helt galet. Jag räknar kallt med att varje människa består av en inre vis gemensam kärna samt lite polerat och unikt yttre, därför vet vi att det är felaktigt och då undrar man varför blir det ibland blir så fel. Kommer att avsluta detta för ikväll men återkommer med inlägg.

Inga kommentarer: